IPads op school: elektronisch hulpmiddel of extra last?

Retail
ipads op school mcsonline

iPads en andere elektronische leermiddelen zoals e-readers zijn niks nieuws. Toch wordt er nog steeds, ook na de invoer van de elektronica in de lessen, gespeculeerd over in hoeverre deze nieuwe manier van lesgeven positief effect heeft op de leerprestaties van de leerlingen zelf. En niet alleen leerlingen worden beïnvloed door de nieuwe elektronica, maar ook de docenten, die moeten natuurlijk hun manier van lesgeven drastisch aanpassen.

Ontwrichtende factor in de les

Volgens Professor M. Broussard van Data Journalistiek bij Temple University in de VS zorgen E-readers of iPads alleen maar voor vertraging in de les; om de haverklap is er wel een probleem: “Heeft iemand een oplader voor me?! Mijn iPad is leeg”, of zelfs problemen als “Welke pagina zijn we? Mijn reader heeft een andere indeling”. Over het algemeen worden er geen spelletjes gespeeld op de iPads daar, maar dat ligt op mijn school wel anders. Omdat op mijn school er geen E-readers worden gebruikt, die een vrij beperkt aantal applicaties kunnen draaien, maar iPads van het welbekende merk Apple, die wel meer dan 900.000 applicaties van verschillende ontwikkelaars aanbiedt in de Appstore, worden er bij ons op school ook nog wel eens spelletjes gespeeld tijdens de lessen. Er vinden dan ook vrij vaak korte interrupties in de les plaats om iPads of andere elektronica, zoals mobieltjes, de tassen in te krijgen.

Volgens M. Broussard zijn de iPads en E-readers ontwrichtende factoren in het klaslokaal en niet op een goede manier. Het voordeel van boeken is dat iedereen hetzelfde voor zich heeft als er wordt gevraagd om een bepaalde pagina, er vinden geen interrupties meer plaats en alles loopt vlot. Bij mij op school loopt dit wel anders. Er werd verondersteld dat de iPads sommige boeken compleet zouden vervangen, hier is niks van terecht gekomen. De iPads worden zelfs amper gebruikt, voor alle vakken moeten er desalniettemin boeken en schriften meegenomen worden; de iPad verandert in de soort extra last. Bij aanvang van de les worden er al gauw meerdere minuten verspild aan het opruimen van de iPads; ondanks dat de leerlingen weten dat ze toch niet gebruikt gaan worden, worden ze toch de tas weer uitgehaald aan het begin van een uur. Bij een aantal lessen wordt dit dan ook snel weer opgemerkt en verdwijnen de iPads dus ook weer snel in de tas zonder de les te veel te vertragen. Maar bij andere lessen kan het ook op een discussie uitdraaien en krijg je soms het gevoel dat de leraar niet echt zijn gezag durft uit te voeren.

Enquête

De enquête die we hebben afgenomen onder de leerlingen van VWO 4, over de nuttigheid van de iPad, spreekt boekdelen. Het aantal lesuren dat de iPad wordt gebruikt is aanzienlijk laag, met een aantal van vier uur van de gemiddelde 34 schooluren per week. Dit laat zien dat de school zich in het opzicht van het lesprogramma nog zeker niet heeft aangepast aan de iPad en er nog geen dusdanig nuttig gebruik van maakt. Ook hebben we de leerlingen gevraagd in hoeverre ze denken dat de iPad invloed heeft gehad op hun prestaties op school; zestien van de 77 leerlingen zegt dat de iPad een positieve invloed op hun prestaties heeft gehad, 37 zegt dat de iPad hun prestaties niet heeft beïnvloed en 24 zegt dat de iPad een negatieve invloed heeft gehad op hun prestaties. Dat is toch een vrij negatief beeld over de iPad, want voor 61 leerlingen was de iPad een onnodige toevoeging en 24 daarvan zijn ook nog eens de dupe geworden van het apparaat. Als laatste vraag aan de leerlingen vroegen we of ze blij waren met de iPad op school, daarbij antwoorden 25 leerlingen van de 77 dat zij er blij mee zijn, maar 52 leerlingen zijn ontevreden over de iPad op school, dat zijn er dus iets minder dan de 61 van de vorige vraag, maar nog steeds te veel.

Conclusie

Met de komst van de iPad van Apple zagen vele scholen de kans om de iPad in hun leermethode te verwerken, maar de hedendaagse leermethode schijnt nog niet overal klaar te zijn voor de invoer van iPad op school, zo blijkt uit het onderzoek van Broussard. Dat is zeker het geval bij mij op school, waar er eigenlijk geen gebruik van de iPad wordt gemaakt, er staan namelijk nog geen boeken op, het enige nuttige van de iPad is het soms kunnen openen van bestanden in de les, en voor de rest is het enige andere gebruik van iPads in de lessen het spelen van klassieke spelletjes zoals Tetris en het populaire online kaartspel van Blizzard of het checken van Facebook en andere sociale media.